Az Oktatási Hivatal a hivatalos honlapján (www.oktatas.hu) a mai napon közzé tette a módszertani ajánlását az oktatás megszervezésére a koronavírus-járványban bevezetett tantermen kívüli, digitális munkarendre.
A koronavírus-járvány okozta rendkívüli helyzetben is tovább kell
működtetni az oktatási rendszert, a tanulóknak biztosítani kell a
tanulási lehetőséget. Az iskoláknak és a pedagógusoknak alkalmazkodniuk
kell a váratlanul kialakult szituációhoz.
Az alábbiakban az iskolák és a pedagógusok számára fogalmazunk meg ajánlást.
Az oktatásban a pedagógus szerepe összetett. Egyfelől a pedagógus
mint információforrás, a tudás átadója és a különféle kompetenciák
fejlesztője áll a tanulók rendelkezésére, másfelől a tanuló önálló
tanulását támogató motiváló, irányító, tutor szerepe is van. Egy olyan
helyzetben, amikor a pedagógusnak nincs lehetősége közvetlen személyes
kapcsolatot fenntartani a tanulókkal, az utóbbi szerepköre válik
hangsúlyosabbá: támogatnia kell a tanulók önálló tanulását,
információ-felkutatását és -feldolgozását.
A tanuláshoz való jog
érvényesítése érdekében azt kérjük a pedagógusoktól, hogy a
lehetőségeikhez mérten az infokommunikációs eszközök használatával,
távolról, online adjanak tájékoztatást a tanulóknak, támogassák őket a
tanulásban, jelöljék meg a feldolgozandó tananyagrészeket és határozzák
meg a számonkérés vagy a beszámolás módját.
A pedagógusok döntő
többsége rendszeres internethasználó, az online kommunikációs
lehetőségek közül az elektronikus levelezést magabiztosan használja.
Kapcsolattartás a pedagógusok és a tanulók között, a feladatok kiadása
Kérjük,
hogy az iskolák gondolják át, állítsák össze a következő hetek
tantárgyi tematikáját, jelöljék meg a feldolgozandó tananyagokat, az
adott tantárgy tankönyvi fejezeteit, mely feladatokat kell a
munkafüzetből, a feladatgyűjteményből megoldani, milyen kutatást,
beszámolót kell elkészíteni, stb. Készüljenek fel arra, hogy ezeket az
információkat a szülők számára is hozzáférhetővé tegyék elektronikusan
(pl. az iskola honlapján, az e-Kréta felületen, e-mailben kiküldve) vagy
akár papíron.
A tanulók számára fontos információforrás a tankönyv,
kérjük, hogy ha ez bármely tanulónak hiányzik, biztosítsák ezeket az
érintettek számára az iskolai könyvtárból. A tankönyvek jelentős része
letölthető PDF változatban elérhető a www.tankonyvkatalogus.hu weboldalon.
Kérjük,
hogy egyúttal tájékoztassák a tanulókat arról, hogyan kommunikálhatnak
az egyes pedagógusokkal (pl. a pedagógusok e-mail címének, más online
elérhetőségeik megadásával, az oktatásban használt online felületek
megjelölésével). Kérjük, ellenőrizzék, hogy az egyes osztályokban,
illetve tanulóközösségekben működnek-e, és valamennyi érintett tanulót,
illetve szülőt vagy gondviselőt elérik-e az e-mailes vagy egyéb online
kapcsolattartási formák.
Digitális oktatási tartalmak hozzáférhetősége
Javasoljuk,
hogy a pedagógusok – amennyiben ennek módszertani gyakorlata az adott
tanulóközösségben már kipróbált – jelöljék meg azokat az interneten
elérhető információforrásokat, amelyeken a tanulók a tanulást támogató
segédanyagokat, vagy magát a tananyagot elérhetik.
A következő információforrásokat javasoljuk használni:
- Sulinet Tudásbázis (http://tudasbazis.sulinet.hu): tematikusan tartalmazza az oktatásban használható digitális tananyagokat,
- Sulinet Junior (https://junior.sulinet.hu): a kisebbeknek készült digitális tartalmak, tananyagok, játékok érhetők el,
- Nemzeti Köznevelési Portál (http://www.nkp.hu): számos letölthető tankönyv és a tananyag feldolgozását támogató digitális tananyagok, tesztek, feladatsorok érhetők el, elsősorban az önálló ismeretszerzést támogatja,
- Az M5 oktatási-kulturális csatorna oktatási tartalmai a Nemzeti Audiovizuális Archívumban (https://nava.hu/free/m5/),
- Videotorium (http://videotorium.hu),
- Magyar Elektronikus Könyvtár (https://mek.oszk.hu): szépirodalmi művek mellett különböző tudományágak szakkönyveihez is hozzáférést biztosít,
- Nemzeti Filmarchívum (https://filmarchiv.hu/hu/gyujtemenyek): elsősorban magyar filmeket, filmrészleteket érhetnek el a tanulók, amelyek elsősorban a magyar irodalom és a történelem tantárgyak tananyagának elsajátítását támogatják,
- Virtuális kiállítások, virtuális gyűjtemények: sok múzeum és gyűjtemény honlapján elérhető a kulturális intézmény által gondozott műkincsállomány digitalizált változata,
- Az e-Palatábla Alapítvány honlapján (http://www.epalatabla.hu/) a matematika tantárgyhoz találnak az érettségire készülők és az általános iskolások is önállóan feldolgozható tananyagot,
- a Mozaik Kiadó mozaWeb honlapját a kiadó tájékoztatója alapján ingyenes regisztrációt követően használhatják a tanulók az otthoni tanulás megkönnyítésére (https://www.mozaweb.hu),
- Wordwall (https://wordwall.net/hu): a pedagógusok a saját tanulóiknak készíthetnek oktatási segédanyagokat – szórakoztató kvízeket, párosítókat, szójátékokat,
- Okosdoboz (http://www.okosdoboz.hu): a tananyag megértését, gyakorlását támogató grafikus feladatsorok, képességfejlesztő játékok érhetők el,
- Videotanár (https://www.youtube.com/channel/UcvEPDfJgv-kZQbKqx_riblw): tantárgyak és évfolyamok szerint csoportosítva érhetők el a tananyagot feldolgozó videók.
A felsorolás nem kizárólagos, a későbbiekben további lehetőségekkel is bővítjük.
Távoktatást, együttműködést támogató eszközök
Az iskolák, a pedagógusok és a tanulók számára több, az együttműködést és a távoktatást támogató eszköz is hozzáférhető.
Kiemelten ajánljuk a legtöbb intézményben már használt Köznevelési Regisztrációs és Tanulmányi Alaprendszert (KRÉTA),
mely az adminisztrációs funkciókon túl a házi feladatok kiosztását és
ellenőrzését, kérdőívek készítését is támogatja (akár a KRÉTA honlapján,
akár a mobilapplikációban):
- online kommunikációs fórumot biztosít a pedagógus-tanuló, pedagógus-pedagógus és tanuló-tanuló – egyéni vagy csoportos – kommunikációra (e-Ügyintézés Üzenetek funkciója; az üzenetekhez csatolhatók tananyagok, multimédiás anyagok),
- online tesztek, feladatsorok és dolgozatok készítésére ad lehetőséget az e-Ügyintézés Kérdőívek funkciójával,
A KRÉTA részletes tájékoztatóját mellékletben csatoljuk összeállításunkhoz.
A KRÉTA mellett ajánljuk a következő szolgáltatásokat is:
- Az Up2University – Digitális Oktató Környezet (https://moodle.niif.hu/) egy fájlmegosztást, közös szövegszerkesztést, videómegosztást támogató rendszer.
- A Tisztaszoftver program keretében minden magyarországi pedagógus és tanuló térítésmentes hozzáférést kaphat a Microsoft Office 365 ProPlus verziójához, amely magában foglalja a Microsoft Teams online kollaborációt, csoportmunkát, csevegést, video- és fájlmegosztást támogató rendszerét, tehát az irodai szoftverek mellett ezt is térítésmentesen használhatják.
Az oktatási intézmények az Avaya Spaces szolgáltatást vagy a LogMeIn által felajánlott ingyenes szolgáltatást igénybe véve tarthatnak online értekezletet, illetve használhatják ezeket az eszközöket is tanulói csoportok távoktatására.
A tanulási folyamat nyomon követése
Javasoljuk az
iskoláknak, hogy motiválják a tanulókat rendszeres beszámoltatással – és
főleg az önértékelés, önellenőrzés érdekében – online feladatokkal. A
beszámoltatás módja lehet pl. beadandó dolgozat, prezentáció vagy videós
beszámoló.
Emellett természetesen a tanulási folyamat nyomon
követésére alkalmasak a különböző online tesztek, fórumok, amelyekben
lehetőség van egyúttal a feladatmegoldást orientálni, a tanulók
együttműködését elősegíteni.
Ha nincs otthon számítógép vagy internetkapcsolat
Azok a
pedagógusok, akiknek nem áll rendelkezésére otthoni számítógép vagy
internetkapcsolat, – a helyi lehetőségeket is figyelembe véve – az
iskolai infrastruktúrát használhatják. A számítógépteremben, a helyi
könyvtárban vagy a Digitális Jólét Pontokon a tanulók is használhatják
az informatikai eszközöket, tanulhatnak vagy elkészíthetik anyagaikat.
Ezen esetben érdemes időbeosztást készíteni, hogy egyszerre minél
kevesebben tartózkodjanak egyazon térben.
Tisztában vagyunk vele, hogy az új munkarend komoly kihívás mindannyiunk számára. Próbáljunk rá úgy tekinteni, mint a magyar oktatást ért legnagyobb innovációs lehetőségre!
A minőségi on-line oktatás támogatása a KRÉTA rendszerben
Összefoglaló
A Köznevelési Regisztrációs és
Tanulmányi Alaprendszer (a továbbiakban: KRÉTA) hatékony támogatást
biztosít az otthoni tanuláshoz, a diákokkal és szülőkkel történő
kommunikációhoz, továbbá az on-line oktatási folyamatokhoz. A KRÉTA
rendszerben lehetőség nyílik a diákok otthoni tanulási folyamatainak
irányítására, valamint a világhálón található információk – pedagógusok
általi – tudatos megosztására.
A KRÉTA rendszer az intézmények
számára – a hagyományos tanügyi és adminisztrációs funkciókon túl –
többirányú kommunikációs csatornákat (feljegyzések, elektronikus
üzenetek, faliújság bejegyzések, e-Ügyintézés üzenetek és
fájlcsatolmányok küldése) biztosít, és több olyan funkcióval is
rendelkezik (pl. házi feladatok, kérdőívek), melyek eredményesen
támogatják az on-line tanulási folyamatokat.
Az alábbi dokumentum
egyrészt bemutatja azokat a KRÉTA rendszerben rendelkezésre álló
funkciókat és lehetőségeket, melyek az on-line oktatási folyamatokat
segítik, másrészt gyakorlati, módszertani útmutatót és összefoglalót
tartalmaz arra vonatkozóan, hogy a köznevelési intézmények bezárása
esetén a pedagógusok milyen módszerekkel és eszközökkel támogathatják a
diákok otthoni tanulását és felkészülését, továbbá milyen formában van
lehetőségük a diákokkal és szülőkkel való on-line kapcsolattartásra.
Házi feladatok és otthoni munkák
A KRÉTA rendszerben a házi
feladatok funkcióval az otthoni tanulás támogatásához feladatok,
tananyagok juttathatók el a tanulókhoz és szüleikhez. A felületen
lehetőség van a foglalkozásokról/tanórákról jegyzet készítésére,
valamint weboldalak linkjeinek csatolására, melyekre rákattintva, a
tanuló és/vagy a szülő – a mobil applikáció vagy internetes felület
segítségével – meg tudja nézni az ismeret- és tananyagot.
A házi
feladatok funkcióban a kapcsolattartás kétirányú is lehet, mivel a
pedagógusok saját maguknak beállíthatják, hogy diákok is tölthessenek
fel a házi feladathoz kiegészítéseket, és hozzászólásaikban akár
kérdezhetnek is a tanártól a feladattal kapcsolatban. Ilyen értelemben, a
KRÉTA házi feladatok funkciója, egy on-line kommunikációs fórumot
biztosít az otthoni feladatok elvégzéséhez.
A házi feladatok funkciót
a KRÉTA elektronikus naplóban, a tanórák adminisztrálása integráltan
tartalmazza, melyet a KRÉTA rendszert használó pedagógusok egyszerűen
tudnak kezelni.
A házi feladatok funkció részletes leírását a KRÉTA Tudásbázis alábbi oldala tartalmazza: https://tudasbazis.ekreta.hu/pages/viewpage.action?pageId=37585577
Elektronikus kommunikációs felület — e-Ügyintézés Üzenetek funkció
Az
e-Ügyintézés Üzenetek funkciója – a KRÉTA rendszerhez integráltan
kapcsolódva – alkalmas az intézményen belüli felhasználók számára
üzenetek egyéni és csoportos küldésére, továbbá kommunikációs
csatornaként teljes körűen használható fájl továbbítására is.
Az
üzenetküldés során a pedagógusok – a KRÉTA rendszer adatai alapján –
rendkívül egyszerűen választhatják ki az üzenetek címzettjeként, az
általuk tanított osztályok, csoportok tanulóit, valamint a tanulók
szüleit is.
Az üzenetkezelési rendszer nemcsak a pedagógus –
tanuló/szülő relációban használható, ezen túlmenően lehetőség van arra
is, hogy a tanárok egymásnak küldjenek üzeneteket, illetve az
intézményvezetők ezen keresztül is tájékoztathatják a nevelőtestületet
vagy pl. az osztályfőnököket.
Az üzenetküldési funkció közvetlen
kommunikációs csatornát biztosít a pedagógusoknak és az általuk tanított
tanulóknak, továbbá fájlok feltölthetőségével lehetőséget ad pl. házi
feladatok beküldésére vagy tananyagok megosztására is.
Az üzenetekhez a tanárok csatolhatnak pl.:
- tananyagokat (óravázlatok, leírások, ismertetők, munkafüzet-feladatok, mobiltelefonnal beszkennelt ábrák, képek, diagramok, stb.)
- mobiltelefonnal vagy egyéb hangrögzítő eszközzel felvett hang- és (előre rögzített) videó anyagokat, előadásokat
- a csatolmányok alkalmasak pl. podcast-ek küldésére és fogadására (tanár – tanuló – gondviselő körben, intézményvezetés – alkalmazottak körben, az üzenetküldési mátrixban beállítottaknak megfelelően)
Az Üzenetek funkció részletes leírását a KRÉTA Tudásbázis alábbi oldala tartalmazza: https://tudasbazis.ekreta.hu/pages/viewpage.action?pageId=17763962
On-line tesztek és feladatsorok készítése — e-Ügyintézés Kérdőívek funkció
Az e-Ügyintézés Kérdőívek funkciója alkalmas bármilyen on-line számonkérés (esszé, szöveges dolgozat, teszt, numerikus, skálás, százalékos kiértékelésű házi feladat, stb.) pedagógus által történő elkészítésére, szerkesztésére, valamint ezek kiküldésére is. A visszajelzések letölthetők Excel-fájlba, melyben a kiértékelés automatizálható.
A kérdőívek segítségével a pedagógusoknak lehetőségük van arra, hogy a házi feladatokban szereplő otthoni feladatokat (pl. egy könyv elolvasása) egyszerűen visszaellenőrizhessék, továbbá készíthetnek olyan projekt vagy tematikus feladatsorokat, amelyeket a diákok otthon – akár az Internet segítségét felhasználva – válaszolhatnak meg.
A kérdőívek egyaránt tartalmazhatnak feleletválasztós, illetve szabad szöveges mezőket is az adott, otthoni feladat jellegének megfelelően.
A kérdőíveket – hasonlóan az üzenetek funkcióhoz – a KRÉTA rendszerben szereplő adatok felhasználásával nagyon egyszerűen tudják eljuttatni az általuk tanított osztályok, csoportok tanulóihoz.
A funkció ezen felül használható még – az intézményi alkalmazottak, dolgozók, tanulók, szülők egy-egy csoportjánál – helyzetfelmérésre, vélemények bekérésére, tájékoztatással kapcsolatos visszajelzések kiértékelésére, teljeskörű adatelemzésre is.
A Kérdőívek funkció részletes leírását a KRÉTA Tudásbázis alábbi oldala tartalmazza: https://tudasbazis.ekreta.hu/pages/viewpage.action?pageId=17764507
Az eredeti közlemény itt olvasható el.
- Hirdetés -