Egyre többen reklámozzák azt a kedvezőnek tűnő ötletet, hogy vezessék be a feltétel nélküli alapjövedelmet. Némi átcsoportosítással a felnőttek kapnának havi 50 ezer Ft-ot, gyermekek, kismamák, stb. meghatározott összegű havi alapjövedelmet. Kapná a továbbtanuló, az idős, aki már nem talál munkát.
Egy ország gazdaságát többféle módon lehet tönkretenni, de talán ez az egyik legbiztosabb módja annak, hogy rövid úton csődbe menjünk. – A másik a magánnyugdíjpénztár kötelezővé tétele volt, amellyel majdnem teljesen eladósodtunk. Gazdaságunk csőd-közeli helyzetének fő oka nem feltétlenül a magánnyugdíj vagyon „államosítása”, hanem előtte a magánnyugdíj pénztárak „választásának” kötelezővé tétele volt. (Paradoxon!)
– A rendszerváltás óta (és előtte is) számolatlanul költöttünk pénzt a különféle felzárkóztatási és szociális programokra. Adtunk pénz lakhatási támogatásra, átképzésre, továbbképzésre, „visszaképzésre”. A szocik „duplájára emelték a családi pótlékot” – csak közben elvették az adókedvezményt! Egyszóval adtunk készpénzt mindenre. A támogatásokkal sok embernek segítettünk ugyan, de a tényleges rászorultakat tovább tereltük a szakadék felé. Ők kényszerhelyzetben vannak. Egyesek maguknak köszönhetik a lemaradást, (pl. alkohol) másokat kihasználnak, megzsarolnak, nyomorba döntenek. A szegénység nem csökken, a maffia megtalálja a módját, hogy az elesetteknek minden pénzét elvegye.
Mit kellene adni az alapjövedelem helyett?
Természetbeni juttatást, amit a jogosult kap úgy, hogy ne tudják tőle elvenni!
Valamennyi magyar állampolgár (először a gyermekek), akinek állandó lakhelye Magyarországon van, kapjon meghatározott mennyiségű áramot és vizet. Pl. havonta kb. 100 kWh áramot és 1 köbméter vizet. – A gazdaság teherbíró képességétől függően ez lehet több, vagy kevesebb. Fontos, hogy a fogyasztót ne ösztönözzük felesleges pazarlásra. A kedvezményt a lakóhelyén vehetné igénybe. Ezt nem feltétel nélkül, hanem bizonyos feltételek mellett kapná. Amennyiben a kedvezményezett, illetve az eltartó a kedvezmény feletti fogyasztást meghatározott ideig nem fizetné be, akkor a kedvezmény elveszik, vagy a szolgáltatás szünetel. A szolgáltatások alapszintű biztosításával szociális biztonságot adnánk. A számlatartozások miatti kényszerű kiköltöztetések száma várhatóan jelentősen kisebb lenne. Indokolt a központi nyilvántartás. Az alapellátás díját egységesíteni kell.
A családtámogatás jelenlegi módja nem a gyermek, és nem a társadalom javát szolgálja. Az állam nagy költséggel újra és újra ”kitermeli” azt a réteget, akik szociális segélyre kényszerülnek. A juttatásokat sokan nem a gyermekek nevelésére, hanem másra (pl. alkohol), fordítják. Az utalványokat (is) elveszik az uzsorások. Ezután nem tudják fizetni a vizet, az áramot. Később hiába mennek segélyért. A kör bezárul, kilakoltatják a családot. A gyermekek nem tudnak normálisan élni, enni, tanulni. Gyakorlatilag „állami segítséggel” újratermeljük a nyomort. Így soha nem
tudnak kitörni szorult helyzetükből. – Egyes családok már olyannyira kiszolgáltatottá válnak, hogy még a gyermekeik felett is az alvilág rendelkezik. A gyermekek egy része díler, prostituált lesz. – A pénzt szinte azonnal elveszik.
A tervezett változtatással viszont, a természetbeni juttatás a rászorultaknál maradna!
A következő években a juttatások mértékét a közüzemi szolgáltatások fenti módon történő bővítésére kellene fordítani. (Megfontolandó, hogy az alapszolgáltatás biztosítása érdekében egy meghatározott mennyiség után esetleg magasabb tarifát állapítanánk meg. (Ezzel is „büntetnénk” a túlzott fogyasztást.) Mindent meg kell tenni, hogy a támogatást valóban a gyermek kapja. A szociális hálót ki lehetne terjeszteni a gyermekek ingyenes étkezésére, utazására. (Kiváló példa a fokozatosan növekvő, ingyenes tankönyvellátás!)
A már felhalmozott közüzemi számlatartozásokat külön kezelnénk. Lehetőleg mindenki megkapná a kedvezményezett mennyiséget. A tartozásokat fokozatosan kellene törleszteni. Ahol nincs víz, vagy villany, ott átmenetileg továbbra is pénzt adnánk, legfeljebb 3 – 5 évig. (Az a személy viszont, aki olyan helyen lakik, ahol van víz és villany, már nem jelentkezhetne oda, ahol nincs.) Meg kell teremteni a feltételeket, hogy mindenki megfelelő ellátást kaphasson. Ebben nagy segítséget jelenthetne, ha mindenki érdekeltté válna abban, hogy olyan ingatlanhoz jusson, ahol a kedvezményt igénybe veheti! Meghatározott idő után pénzt már senkinek nem adnánk.
Várhatóan rendkívüli mértékben emelkedni fog azoknak az idősek száma, akik most fogják elérni a nyugdíjas kort, de a megnövekedett „fekete foglalkoztatás” miatt csak minimális nyugdíjat kapnak. Így nagyon sokan az utcára kerülnek, és ugyanúgy beállnak majd segélyért, mint most, – a jelenleginél sokkal többen. A megnövekedett egészségügyi gondok legalább ekkora költséget fognak okozni.
Idővel biztosítani kellene az ingyenes étkezést is. Ezután a víz-, villany, – és vezetéklopás terrorista cselekménynek minősülne. (A vasúti hálózati vezeték lopását már most is annak kellene számítani!)
A családok nagyobb biztonsággal mernének gyereket vállalni. Nem lehet „választási ciklusonként” gyereket nevelni. Máig hat a „Bokros-csomag” nemzetgyilkossággal felérő üzenete. (A gyerekellenes intézkedésekkel egy kicsit „kiherélték” országunkat.) A javaslat megvalósításával a közbiztonság is javulna.
A víz-, áram-, tűzifa lopása várhatóan csökkenne.
Kecskemét, 2015. november 20.
Csitos László
- Hirdetés -