1944 nyara a magyar történelem egyik legkritikusabb és legösszetettebb időszaka volt. Miközben a szövetséges csapatok egyre közelebb értek a birodalom határaihoz, a keleti front déli szektorában tevékenykedő német Luftwaffe számára kulcsfontosságúvá vált az utánpótlás biztosítása és a csapatok evakuálása. Ebben a kaotikus időszakban bukkant fel a Szentes felett egy repülőgép, amelynek méretei még a legtapasztaltabb pilótákat is lenyűgözték: a Messerschmitt Me 323 „Gigant”.
A Gigant és a Transportgeschwader 5
A Messerschmitt Me 323 Gigant a második világháború legnagyobb szárazföldi bázisú szállítógépe volt. A hatmotoros, vászonborítású óriás nem a sebességével, hanem a teherbírásával írta be magát a történelembe: egyszerre volt képes elszállítani egy 10-12 tonnás harci járművet, vagy akár 130 katonát.
Ezeket a gépeket elsősorban a Transportgeschwader 5 (TG 5) üzemeltette. Az alakulat a Földközi-tengeri bevetések során súlyos veszteségeket szenvedett, különösen a tunéziai hadjárat idején, de újjászervezését követően fő feladata a folyamatosan hátráló keleti front déli szárnyának ellátása lett. A TG 5-ös egységek útvonalai ekkor Romániát, Lengyelországot és Magyarországot is érintették.
Szentes, 1944. Nyár
A helyi beszámolók és archív adatok alapján megerősített tény, hogy a TG 5 kötelékébe tartozó Me 323 Gigantok 1944. június 17. és szeptember vége között a Szentesi repülőtéren is állomásoztak.
Bár a pontos feladatukról kevesebb dokumentum maradt fenn, az elhelyezkedés és az időzítés egyértelműen utal a kritikus logisztikai szerepre:
- Evakuációs központ: Az 1944 tavaszán zajló krími evakuáció és a folyamatosan szoruló keleti front miatt Szentes és a környező repülőterek a német csapatok visszavonulási és utánpótlási láncának fontos láncszemeivé váltak.
- Nehéz szállítás: Míg a Junkers Ju 52 a “mindennapi” szállítást végezte, a Gigantokra hárult a legnehezebb technika, mint például a teherautók, a nehéz lövegek, vagy akár a páncélos vadászok eljuttatása a frontközeli bázisokra. A Szentesen állomásozó három Me 323 jelenléte rávilágít arra, hogy a Luftwaffe a lehető legnagyobb hatékonysággal próbálta a hátországba menekíteni a megmaradt eszközöket.
A történelmi kontextus
A Gigantok Szentesen töltött hónapjai jól jelzik, milyen szintű katonai és logisztikai erőfeszítések zajlottak a hátországban 1944 nyarán. A hatalmas, lassú gépek a leginkább sebezhetőek közé tartoztak, állandó vadászvédelemre szorultak, és a szövetséges légi fölény egyre nagyobb veszélyt jelentett rájuk. Ezzel magyarázható, hogy a TG 5-öt röviddel később, 1944. júliusában fel is oszlatták.
A Messerschmitt Me 323 Gigantok szentesi története így nem csupán egy fejezet a repüléstörténelemben, hanem egy markáns emléke annak a hadműveleti mozgásnak és logisztikai küzdelemnek, amely a második világháború utolsó szakaszában Magyarországot is átjárta. Az „óriások” eltűntek a magyar égről, de emlékük fennmaradt a korabeli fotókon.





Fotók: Fortepan / Vojnich Pál / UVATERV
- Hirdetés -