Az Európai Bizottság 2020-ban 200,9 millió eurót szán az EU agrár-élelmiszeripari termékeinek promóciós tevékenységeinek finanszírozására itthon és külföldön, szemben a 2019. évi 191 millió euróval.
Az uniós mezőgazdasági termékekkel kapcsolatos promóciós kampányok célja új piaci lehetőségek megnyitása az EU mezőgazdasági termelői és a tágabb élelmiszeripar számára, valamint a meglévő vállalkozásuk felépítésének elősegítése. A 2020-as munkaprogram azokra a kampányokra összpontosít, amelyek a legmagasabb növekedési potenciállal rendelkező nem EU-országok, például Kanada, Kína, Japán, Korea, Mexikó és az Egyesült Államok felé irányulnak.
Évente két pályázati felhívást hirdetnek ki a SIMPLE és a MULTI programokra. A kedvezményezettek akár 80% -ig is uniós támogatást kaphatnak a belső piacon vagy harmadik országokban folytatott promóciós kampányaikhoz. A belső piacon és a harmadik országokban az 1144/2014 / EU rendelettel összhangban végrehajtott mezőgazdasági termékekkel kapcsolatos tájékoztatási és promóciós intézkedésekről szóló pályázatok benyújtási határideje: 2020. április 15. A Simple program végrehajtásáért itthon a Kincstár a felelős.
Kedvezményezettek:
– szakmai szervezetek,
– termelői szervezetek,
– termelői csoportok az Art. A 3. sz. 1151/2012 a minőségbiztosítási rendszerekről,
–
a mezőgazdasági termékek reklámozásáért felelős közérdekű küldetésbe
bevont szervezetek (például: Agence Bio, mezőgazdasági kamarák).
A promóciós program a következő termékekre terjedhet ki:
– Az Európai Unió működéséről szóló szerződés (EUMSZ) I. mellékletében felsorolt termékek, a dohány kivételével.
–
A következő feldolgozott termékek: sör, csokoládé és abból készült
termékek, kenyér, cukrászsütemény, sütemények, cukrászsütemények,
kekszek és egyéb pékáruk, növényi kivonatokból készült italok, tészta,
só, természetes ínyek és gyanták, mustárpaszta, csemegekukorica, pamut.
– A szeszes italok oltalom alatt álló földrajzi jelzéssel.
–
Az eredetmegjelöléssel vagy oltalom alatt álló földrajzi jelzéssel
ellátott bor, valamint a szőlőfajta megjelölésével ellátott bor;
egyszerű programok esetén a bort hozzá kell kapcsolni egy vagy több
másik termékhez.
– A halászati termékek, ha egy vagy több termékhez kapcsolódnak.
A promóciós program a következő rendszerekre terjedhet ki:
– Az
EU minőségi rendszerei, nevezetesen OEM (oltalom alatt álló
eredetmegjelölés), OFJ (oltalom alatt álló földrajzi jelzés) és TSG
(garantált hagyományos termék).
– Az EU logója az ökológiai termelési módszerről.
– Az EU RUP logója a legkülső régiók számára.
– Nemzeti minőségbiztosítási rendszerek, feltéve hogy a látványtervek tiszteletben tartják a származási szabályokat.
További információk:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=uriserv:OJ.C_.2020.012.01.0009.01.ENG&toc=OJ:C:2020:012:TOC
Forrás: NAK